-
Digitalisering
-
Digitalisering
Bekijk het interview met het schildersbedrijf “Marty Group”’
Wie: Tom, schilder, 37 jaar
Ervaring: sinds enkele jaren zelfstandige, voorheen lang in loondienst gewerkté.
Probleem: komt administratieve handen tekort (en houdt eigenlijk ook niet van bureauwerk).
Doel: efficiënter werken (sneller (correcte) offertes opmaken, zicht krijgen op productiviteit, sneller factuur uitsturen & betere betalingsopvolging
Misschien heeft u de case van Tom al gelezen, waarin wordt samengevat wat “digitalisering voor uw bedrijf ” kan betekenen voor een huisschilder. Hier volgt een gedetailleerde uitleg van de juiste tools en methodes voor een schilder, in een hypothetisch ideaal geval.
Via google kunnen toekomstige klanten Tim’s contactgegevens terugvinden. Hij wil nu, via een eigen website, ook zijn mooiste projecten in de etalage plaatsen. Via de tool Wix maakt hij in een handomdraai een website. Hij post er zelf af en toe nieuwe foto’s op.
In zijn offertes vermeldt hij een uurtarief dat gelijk is aan een concullega iets verder in de straat. Ook zijn materiaaltoeslagen zijn niet beredeneerd. Hij besefte al langer dat dit niet de juiste manier van werken is en wil zicht krijgen op zijn kerncijfers. Via de Calc & Go tool van het WTCB geeft hij het bedrag in dat hij maandelijks netto wenst te verdienen. Vervolgens doorloopt hij een lijst met 25 vragen. Het resultaat is een samenvatting op zijn maat met het uurtarief & materiaalmarge die hij zou moeten aanrekenen in zijn offertes.
Tijdens de uitvoer van het project registreert Tim: tijd (gewerkte uren), jobs (afschuren, afplakken, grondlaag, eindlaag) & materiaalverbruik. Zo beschikt hij na afloop over voldoende informatie om het project te evalueren, waarbij hij de nacalculatie langs de voorcalculatie legt. Dit om de vraag te beantwoorden: komt hetgeen we hadden vooropgesteld ook overeen met de realiteit?
Registreren zonder veel tijd te verliezen, doet hij door gebruik te maken van de OneTwo applicatie mbv een scanner. Wanneer hij een job start en stopt, scant hij een barcode. Deze informatie wordt vervolgens doorgestuurd naar de applicatie zelf. Tijdens/aan het einde van het project worden via de applicatie alle gescande gegevens uitlezen. Zo krijgt hij een nauwkeurig zicht op wanneer welke jobs werden uitgevoerd en hoeveel tijd ze in beslag namen, alsook hoeveel materiaal er wanneer werd verbruikt. Voor de effectieve nacalculatie, gebruikt hij wederom de Calc & Go tool.
Eenmaal een klantofferte wordt aangevraagd, gaat Tim ter plaatse om de ruimtes op te meten. Zijn rolmeter, pen & papier liet hij thuis liggen. Hij maakt gebruik van een app als MagicPlan of Moasure om ruimtes digitaal in kaart te brengen. Oppervlaktes bepalen gebeurt op die manier accurater & sneller.
De gemeten oppervlaktes geeft hij vervolgens in in cpro. Dat is een tool van het WTCB om snel een offerte op te maken die correct & compleet is. Hij maakt hierbij gebruik van zijn kerngetallen (uurtarief & marge op materiaal) die hij eerder bepaalde via de Calc & Go tool. Om de klant een ruw idee te geven van de startdatum van het project, raadpleegt Tim zijn MS Outlook agenda. Hiermee krijgt hij zicht op zijn planning, met uit te voeren projecten.
Via de Yuki tool, gaat Tim de factuur opmaken. Vervolgens verzendt hij deze digitaal naar de klant. Via de gestructureerde mededeling in de overschrijving, kan hij makkelijk de betaalstatus controleren. Met 1 druk op de knop zendt hij bij nalatigheid van de klant, een herinnering uit. Verder gebruikt hij de tool ook om documenten uit te wisselen met zijn boekhouder. Gedaan dus met het afleveren van de schoendoos vol facturen aan de boekhouder ter verwerking.