-
Digitalisering
-
Digitalisering
|
|
|
|
|
Inhoudsopgave
Optelsom van kleine dingen voor grote voordelen
3 redenen om te digitaliseren als klein bouwbedrijf
Enkele gevallen en de voordelen die ze bieden
Optelsom van kleine dingen voor grote voordelen
Makkelijker werken, projecten beter opvolgen, je mentale belasting verminderen, je financiële situatie beter in het oog houden, enz.
Welke voordelen kan digitalisering je bieden? Onder andere makkelijker en tegelijk efficiënter werken, minder tijd verliezen en minder fouten maken
Deze voordelen zijn het resultaat van diverse kleine stappen vooruit die elkaar versterken. Denk daarbij onder andere aan:
- projectdossiers die altijd up-to-date zijn (met volledige, betrouwbare en bijgewerkte gegevens, die nooit dubbel voorkomen),
- makkelijk toegankelijke, centraal bewaarde gegevens (je ziet hoe goed een bepaald project en je volledige bedrijf presteren),
- efficiënte communicatiemiddelen en een goede informatie-uitwisseling (voor interne en externe samenwerking),
- automatisering van taken die geautomatiseerd kunnen worden (en waardoor repetitieve handelingen beperkt worden),
- tools die aangepast zijn aan het gebruik dat je ervan maakt (bekijk hier) voorbeelden),
- enz.
Sommige taken, zoals een bouwproject opmeten of een werkzone gaan inspecteren, worden veel makkelijker met tools voor opmetingen en het opstellen van meetstaten (zoals een (half)automatische distometer, een 360°-camera, enz.), drones, fotogrammetrie, enz.
Digitalisering verbetert ook de veiligheid en het comfort op het werk. Met een exoskelet is het bijvoorbeeld mogelijk om ergonomischer te werken en blessures te vermijden, terwijl apps die steunen op artificiële intelligentie het bijvoorbeeld makkelijker maken om materialen of gereedschap te tellen.
Door aangepaste werkmethodes en tools te gebruiken krijgt een aannemer uiteindelijk de ruimte om meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van het geleverde werk. Hij haalt meer voldoening uit zijn werk en de klanttevredenheid stijgt. Zijn bedrijf krijgt ook een moderner imago en wordt aantrekkelijker.
Voor kleine bedrijven die als onderaannemer van hoofdaannemers bij projecten betrokken zijn, is het belangrijk dat ze de digitale tools kunnen gebruiken waarmee de hoofdaannemer werkt. Een bedrijf dat openstaat voor de digitale evolutie maakt bijgevolg meer kans om opdrachten binnen te halen en heeft bijgevolg een concurrentievoordeel.
3 redenen om te digitaliseren als klein bouwbedrijf
1. Gemoedsrust
Door je bedrijf te digitaliseren werk je met meer vertrouwen. Je beperkt immers onverwachte situaties, je vergeet minder, er zijn minder misverstanden bij je communicatie en je vermindert dus je stress.
Door in te zetten op heldere en transparante informatie voor iedereen (klant, bedrijfsleider, arbeiders, projectpartners, enz.) maak je het jezelf en alle andere betrokkenen makkelijker.
Digitalisering maakt het mogelijk om je werk beter te organiseren , zodat je bijvoorbeeld minder snel overspoeld wordt door het werk (en er dus minder in het weekend moet worden gewerkt om de achterstand in te lopen).
Als er voldoende aandacht naar cyberbeveiliging gaat, dan ben je ook geruster in de veiligheid van je gegevens, want in een digitale omgeving is het risico kleiner dat informatie verloren gaat of per ongeluk wordt vernietigd.
2. Trots op je werk en persoonlijke voldoening
Wat geeft meer voldoening dan het gevoel dat het werk efficiënt en vlekkeloos is uitgevoerd? Naarmate je digitaliseringsproces vordert bereik je dit gevoel steeds vaker. Als je de algemene principes van de digitalisering toepast (vermijden wat contraproductief is, enz.), dan werk je efficiënter, verlies je minder tijd en maak je minder fouten. Je voert dus taken met echte toegevoegde waarde uit en je beperkt het aantal tijdrovende taken. Daar haal je een zekere persoonlijke voldoening uit en je reputatie verbetert.
3. Rentabiliteit
Als door de digitalisering het algemene bedrijfsbeheer verbetert, presteert je bedrijf ook beter en zijn kosten beter te traceren en te beperken. Het wordt dus makkelijker om de vooropgestelde omzet te behalen. Als je tools gebruikt om efficiënt te werken (zoals meetinstrumenten waardoor je minder vaak moet terugkeren omdat je iets vergeten bent te meten, tools om je kostprijs te berekenen, enz.) dan win je tijd en dus geld.
Focus op enkele gevallen en hun voordelen
Digitalsering van het voorraadbeheer + slim opbergen
Waarover gaat het?
Je kunt je voorraadbeheer digitaliseren door bijvoorbeeld alle inkomende en uitgaande goederen digitaal te registreren (dit kan door de barcodes van de goederen te scannen met een laserscanner of door RFID-chips te gebruiken. Voor een grotere efficiëntie moet je natuurlijk ook aandacht besteden aan de organisatie van je opslagruimte/magazijn. Hiervoor bestaan er allerlei methodes, zoals de “5S”-methode, het gebruik van kleurcodes, van panelen waarop de plaats van gereedschap is uitgetekend, enz.
Wat heb je eraan?
- Kleinere voorraden: als je op elk ogenblik de toestand van je voorraad kent (eventueel met automatische waarschuwingen), dan kun je op het juiste moment de juiste voorraden aankopen (in plaats van altijd in het groot te kopen uit angst dat je voorraad opgeraakt).
- Minder fouten, zoals het verkeerde materiaal bestellen, niet het juiste materiaal voor een bepaald werk meenemen, enz.
- Kortere voorbereidingstijd voor je aan een opdracht begint, de avond of de ochtend ervoor (je hebt de vereiste materialen sneller klaar)
- Minder materiaalverlies: alles wordt altijd op de juiste plaats bewaard
- Enz.
Digitalisering van het meetproces
Waarover gaat het?
Makkelijker alles opmeten en de genoteerde meetwaarden makkelijker verwerken met tools die meer of minder geavanceerd zijn, afhankelijk van wat je nodig hebt. Bepaalde “motion measuring” tools zijn bijvoorbeeld nauwkeurig genoeg om een offerte op te stellen. Als je een grotere precisie nodig hebt (bijvoorbeeld de betonnen onderstructuur opmeten om de houten treden van een trap te maken), dan is een laserscanner meer geschikt.
Wat heb je eraan?
- Opmetingen vragen minder tijd
- Complexe vormen zijn makkelijker op te meten
- Elementen die moeilijk bereikbaar zijn, kun je toch makkelijk meten (je hegt geen stelling of ladder nodig)
- Minder fouten en kleiner risico dat je iets vergeet (je hoeft geen 2e keer ter plaatse te gaan)
Een toekomstige installatie aan een klant tonen met augmented reality
Waarover gaat het?
Je toont een klant de geplande installatie (of meerdere versies ervan) op je smartphone of tablet. Een “installatie” kan bijvoorbeeld een radiator zijn, een sanitair toestel, een dakvenster, een trap, een keuken, enz. Als een klant kan zien hoe de afgewerkte installatie er uiteindelijk zal uitzien, kan hij makkelijker beslissen. Je vermindert het risico dat je nog aanpassingen moet aanbrengen tijdens later fasen in het project (wanneer die aanpassingen moeilijker of duurder zijn om uit te voeren).
Wat heb je eraan?
- Je maakt het de klant makkelijker om te beslissen en versnelt het beslissingsproces.
- Optimalisatie van de installatie (je merkt welke elementen moeten gewijzigd voor het product/de installatie fysiek wordt uitgevoerd).
- Er moeten minder last-minute wijzigingen worden uitgevoerd (en dat levert weer tijd- en energiewinst en besparingen op).
- Enz.
Een werkterrein op afstand bezoeken
Waarover gaat het?
Virtueel op bezoek gaan op een werkterrein (terwijl je rustig thuis of op kantoor zit) dankzij foto’s over 360°.
Wat heb je eraan?
- Het wordt makkelijker om een werkterrein voor te bereiden, te inspecteren en op te volgen. Aan de hand van foto’s van dezelfde zone, maar op een verschillend moment, zie je wat wanneer is uitgevoerd, enz.
- Als je niet de weg hoeft op te gaan om te checken hoever het staat met het project win je tijd en bespaar je geld.
- Een reële situatie inschatten gaat sneller en makkelijker (je hoeft maar op een knop te drukken om een hele zone over 360° in beeld te brengen).
- Enz.
Voorbeelden maken alles duidelijk