-
Digitalisering
-
Digitalisering
|
|
|
|
|
Inhoudsopgave
Stortvloed aan Engelse woorden
Misschien schrikt de overvloed aan Engelse begrippen je af.
Hoor je vaak termen als ERP, CRM, VR en ben je niet zeker wat ze betekenen? Dat is normaal, het zijn letterwoorden van Engelse benamingen. Deze voorbeelden (ERP, CRM, VR) betekenen respectievelijk ”Entreprise Resource Planning”, ”Customer Relationship Management “, ”Virtual Reality”.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- In het hoofdstuk ”Digitale technologieën en processen” staan al deze termen uitgelegd.
Heel veel (te veel?) tools
Het is normaal dat je onder de indruk bent van het grote aantal tools op de markt. Wat voor jou de meest geschikte tools zijn, hangt af van je situatie en je behoeften. Nadat je deze digitaliseringsgids hebt doorgenomen, zul je al beter weten welke keuze je moet maken.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- In het hoofdstuk “Digitale technologieën en processen” krijg je een algemeen overzicht van de verschillende soorten tools. Dit helpt je om de juiste keuze te maken.
Tijdsgebrek
Hoeveel kost het?
Je werkpraktijk laten evolueren kost tijd en geld.
Maar bekijk de tijd en het geld die je eraan besteedt vooral als een investering die op middellange termijn zal renderen.
Hoe overwin je deze hinderpalen?
- Nadat je het hoofdstuk “Voordelen van digitalisering” hebt doorgenomen, weet je hoe belangrijk het is om:
- een beetje tijd uit te trekken om er geen meer te verliezen
- te investeren in bepaalde oplossingen om vervolgens efficiënter te werken.
Gebrek aan competenties
Of het nu om nieuwe digitale of niet-digitale processen, werkmethodes en technologieën gaat: evolueren, bijblijven en nieuwe competenties verwerven is altijd een must.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- Ga naar het hoofdstuk “Tips om je bedrijf te digitaliseren”
- Volg een opleiding en laat je helpen door experts
- Ga na welke financiële steun je kunt krijgen (je vindt talrijke steunmaatregelen in dit document)
- Bepaal de taken en competenties die je wilt outsourcen.
Je gewoonten veranderen is moeilijk
Als je al lang op een bepaalde manier werkt (misschien al altijd) is veranderen moeilijk. Je bent bang om je houvast te verliezen en dat is normaal. Maar om efficiënt te blijven werken moet je vaak je gewoontes in vraag durven te stellen en je aanpassen.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- Stel alle betrokken personen gerust, toon hen de voordelen die ze mogen verwachten van de aanpassingen.
- Ga naar het hoofdstuk ”Voordelen van digitalisering”
- Lees ook het hoofdstuk “Tips om je bedrijf te digitaliseren”
Onzeker rendement van je investering
Het hangt er een beetje vanaf welke aanpassingen je doorvoert, maar verwacht niet dat je investering altijd onmiddellijk zal renderen. Nieuwe processen, werkmethodes en al dan niet digitale technologieën invoeren vraagt tijd en een zekere investering. De winst die je eruit haalt, is niet altijd nauwkeurig te becijferen. Soms moet je geduld hebben om zwart op wit je winst te kunnen aantonen, maar dat je meer voldoening uit je werk haalt, is wel tastbaar. Een ander winstpunt is dat je minder tijd besteedt aan taken waarvoor je beroepskennis geen meerwaarde biedt (administratief werk, enz.). Tijd winnen betekent ook dat je meer tijd overhoudt voor taken die je belangrijk vindt en graag doet.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- Overloop het hoofdstuk “Tips om je bedrijf te digitaliseren”
- Volg een opleiding en laat je helpen door experts
- Bepaal welke taken / competenties je wilt outsourcen
Technische problemen
Soms wordt er verwezen naar de grenzen aan de informatica: hoe moeilijk het is om de verschillende softwareoplossingen in één homogeen ecosysteem te laten samenwerken, interoperabiliteitsproblemen, de grootte van bestanden, informatiedragers die na verloop van tijd onbruikbaar worden, de diverse bestandsformaten, enz.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- Bespreek de problemen die je ondervindt met de technologieleveranciers, zodat ze beseffen wat er moet verbeterd worden.
- Laat je helpen door experts: ontdek enkele begeleidingsprogramma’s in dit document.
Conflict tussen werk en privé
Dat informatie centraal wordt bijgehouden en altijd en overal toegankelijk is, kan ook een conflict tussen werk en privéleven opleveren. Daarom is het belangrijk om voldoende tijd en ruimte te voorzien waarin je “onbereikbaar” bent. Je moet een duidelijke grens tussen werk en privéleven trekken.
Hoe overwin je deze hinderpaal?
- Bedenk dat het feit dat informatie en e-mails altijd en overal beschikbaar zijn, niet betekent dat je ze ook altijd en overal moet raadplegen à bepaal wanneer en waar je onbereikbaar wilt zijn.