-
Digitalisering
-
Digitalisering
|
|
|
|
|
Inhoudsopgave
Waarom hoor je steeds meer praten over...
Als je belangstelling hebt voor digitalisering en informatie opzoekt, word je al meteen geconfronteerd met een reeks nieuwe termen en begrippen. Naast de digitale technologieën en processen die je hier vindt, hoor je ook steeds meer praten over “cybersecurity”, “online aanwezigheid”, “cloud”, ”digitalisering”, enz.
In dit deel van de “Digitalisatiegids voor KMO’s” vind je uitleg over enkele van deze basisbegrippen.
Cyberbeveiliging
Elk bedrijf moet zijn gegevens zo goed mogelijk beveiligen. Tegenwoordig betekent dit dat je de IT-omgeving van het bedrijf afschermt tegen alle kwaadwillige acties of inbraken om diefstal of verlies van gegevens te voorkomen.
Wil je weten hoe je dit aanpakt? Raadpleeg dan ook:
- het hoe en waarom van cybersecurity op de website van Vlaio
- het programma “Keep it Secure” van het Waalse agentschap AdN
- de “Cybersecuritu” bedrijfscheques in Wallonië
- het platform dat waarschuwt voor phishing: sosafe-awareness.com.
- De UNIZO-scan digitalisering om na te gaan hoe veilig jij online bent
Digitalisering
Als je papieren documenten digitaliseert, kun je onder andere altijd en overal je informatie raadplegen, bestanden makkelijker terugvinden, je gegevens en de opslag ervan beveiligen. Hierdoor win je tijd en ruimte (je hebt geen grote fysieke opslagruimte meer nodig).
Ook mogelijk: je facturen digitaliseren via e-facturatie
Met een elektronische handtekening hoef je minder vaak ter plaatse te gaan om een contract te ondertekenen.
Wil je er meer over weten? Lees dan ook:
Online aanwezigheid
Je uitgekiende online aanwezigheid maakt je bedrijf zichtbaarder voor (toekomstige) klanten. Als je als bedrijf nieuwe klanten of werknemers wilt aantrekken, moet je dit zeker proberen. Je online zichtbaar maken kan door een website te creëren of gewoon door actief te zijn op de sociale media (Facebook, Instagram, enz.).
Benieuwd hoe je dat doet? Lees dan ook:
- Meer tips over online aanwezigheid
Evolutie van competenties
Om nieuwe processen, werkmethodes en digitale technologieën te kunnen toepassen moeten de kennis en vaardigheden in je bedrijf voortdurend evolueren. Permanente bijscholing is de boodschap. Je moet niet alleen nieuwe tools leren gebruiken, maar ook en vooral beter leren samenwerken. Er is steeds meer vraag naar medewerkers met sociale competenties. Bedrijven zijn op zoek naar medewerkers die polyvalent en flexibel zijn, zich goed kunnen aanpassen, vlot communiceren met anderen, enz.
Meer weten? Raadpleeg dan ook:
Gegevensbeveiliging
De regels voor gegevensbescherming naleven is belangrijk voor elk bedrijf. Als je bijvoorbeeld een database met klantengegevens bijhoudt (bijvoorbeeld in een CRM-systeem), dan moet je ervoor zorgen dat je de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) naleeft.
Meer weten? Raadpleeg dan ook:
- Het document “Premiers pas vers votre conformité au RGPD”
Gewerkte uren digitaal bijhouden
E-commerce
Webshop leverancier
Track & Trace
Saas
Le Software as a service, souvent abrégé en SaaS, est un logiciel proposé comme un service en ligne. La licence, l’installation, la maintenance et la gestion du logiciel sont incluses dans le service, ce qui soulage l’utilisateur. Les améliorations et les nouvelles versions peuvent être mises en place depuis un emplacement central, ce qui ne nécessite donc qu’une seule action pour tous les utilisateurs. Un avantage supplémentaire pour le client est qu’aucun investissement en matériel et en logiciel n’est nécessaire. Ils louent la capacité et les licences dont ils ont besoin pour la durée qui leur convient.
Licences
Une licence de logiciel est une licence permettant d’utiliser, de distribuer ou de modifier le programme informatique d’un tiers. Il existe différents types de licences, telles que les licences commerciales, les licences libres ou les licences gratuites.