Door middel van augmented reality is het mogelijk om driedimensionale interactieve bouwknopen op de bouwplaats te visualiseren met behulp van een GSM of tablet. Dit kan een beter inzicht geven in de bouwknoop en hoe het gebouwd moet worden.
Steeds meer bedrijven gaan over op een BIM-workflow op kantoor. Op de bouwplaats wordt de meeste informatie echter via papier gecommuniceerd. Dit betekent dat de beschikbare informatie op de bouwplaats beperkt is tot wat is afgedrukt, zelfs wanneer het BIM-model zelf veel meer informatie kan bevatten.
Dit is ook het geval voor bouwknopen, die meestal worden gedeeld op een 2D-tekening met afmetingen en aantekeningen. Als er informatie ontbreekt of iets onduidelijk is, kan de tekening verkeerd worden geïnterpreteerd. Bovendien is de tekening beperkt tot de elementen die worden doorsneden. Dit kan het moeilijk maken om te begrijpen hoe bouwknopen driedimensioneel werken.
Augmented reality kan helpen om deze bouwknopen ter plaatse te visualiseren via een GSM of tablet, waarbij een interactief 3D-model wordt weergegeven in de reële omgeving. De gebruiker kan op een intuïtieve manier met dit 3D-model interageren en de nodige informatie raadplegen.
Een 3D bouwknoop visualiseren op de werf
1. Het basismodel
Om een bouwknoop in augmented reality te kunnen visualiseren, is een 3D- of BIM-basismodel nodig dat alle informatie bevat die men op de bouwplaats wil tonen. Dit wordt vervolgens geëxporteerd naar een augmented reality viewer.
Er zijn 3 mogelijkheden voor een basismodel:
- Als er een BIM-model bestaat en dit het gewenste detail- en informatieniveau heeft, dan kan het direct geëxporteerd worden.
- Als er een BIM-model bestaat en dit niet het gewenste detail- of informatieniveau heeft, kunnen extra geometrie en informatie worden toegevoegd aan bepaalde delen van het model, om op die manier het geëxporteerde 3D-bouwknoop te verrijken.
- Als er geen BIM-model bestaat is het mogelijk er een te tekenen met gewone 3D-modelleerprogramma’s, maar deze modellen zullen minder informatie bevatten dan een BIM-model.
2. De augmented reality viewer
Er zijn meerdere opties op de markt voor het bekijken van 3D- of BIM-modellen in augmented reality. Sommige daarvan hebben plug-ins waarmee het model in een paar minuten rechtstreeks vanuit het modelleerprogramma op een tablet of telefoon kan worden gepubliceerd.
Elke viewer heeft zijn eigen functies, maar in het algemeen zijn de meest voorkomende functies de volgende:
- Het bekijken van het model op schaal (inclusief reële schaal 1:1).
- Roteren van het model en aanpassen van de positie.
- De elementen van het model filteren volgens BIM-parameters (objecttype, categorie, materiaal, …).
- Raadplegen van extra informatie over de elementen (via BIM-parameters): materiaal, merk, aanbevelingen, links naar publicaties, technische fiches of handleidingen.
- Elementen binnen het model opmeten.
3. Custom augmented reality viewers
Voor gevorderde gebruikers of bedrijven die verder willen gaan dan de basisfunctionaliteiten, is het mogelijk om een eigen viewer te ontwikkelen. Dit vereist kennis van gespecialiseerde ontwikkelingssoftware (zoals game engines) of om samen te werken met een extern bedrijf dat dit kan ontwikkelen.
Het ontwikkelen van een eigen viewer biedt extra mogelijkheden om zeer breed te gaan qua functionaliteiten, gebruikersinterface en branding. Bovendien is het mogelijk om gebruik te maken van de BIM-informatie in het model om meer geavanceerde of geautomatiseerde functies te ontwikkelen. Het grootste nadeel is dat dit een belangrijke investering van tijd of budget vergt.
Enkele voorbeelden van functionaliteiten die kunnen worden toegepast op een aangepaste viewer zijn :
- Het tonen van de verschillende fasen van de bouw.
- Het tonen van automatische animaties op basis van BIM parameters.
- Mogelijkheid om doorsneden te maken.
- Mogelijkheid tot het uitvoeren van analyses of controles van de bouwelemente