Communicatieproblemen tussen de aannemer en de klant kunnen vertragingen veroorzaken tijdens een bouwproject of leiden tot ontevredenheid bij de klant. Augmented reality kan de klant helpen een toekomstig project gemakkelijk te visualiseren om het beter te begrijpen.
Bij het bespreken van een renovatieproject met een klant, is het gebruikelijk om de ontwerpintentie te communiceren door middel van plannen en 3D-afbeeldingen. Voor veel mensen buiten de bouwsector kan het echter moeilijk zijn om een technische 2D-tekening correct te interpreteren. Hoewel 3D-afbeeldingen kunnen helpen, zijn deze beperkt tot het tonen van slechts een deel van het project en brengen ze niet alle ruimtelijke kwaliteiten van een project volledig over.
Als de klant de inhoud van de tekening niet volledig begrijpt, kan er een miscommunicatie ontstaan. Als gevolg daarvan is het mogelijk dat hij om wijzigingen vraagt als de bouw al begonnen is, met vertragingen of extra kosten tot gevolg. Het kan zelfs te laat zijn om op een gegeven moment nog wijzigingen aan te brengen, en dan bestaat de kans dat de opdrachtgever ontevreden is over het resultaat.
Augmented reality kan helpen om dit probleem op te lossen door de klant het toekomstige renovatieproject te laten visualiseren voordat de bouw begint. Dit kan via een GSM, tablet of een headset die een extra laag toevoegt bovenop de realiteit (3D of BIM model). Dit betekent dat het 3D-model van de toekomstige renovatie kan worden gevisualiseerd op exact dezelfde locatie waar de renovatie zal plaatsvinden.
Een renovatie visualiseren in augmented reality
Wanneer de klant de renovatie in augmented reality visualiseert, kan hij het 3D-model vergelijken met de werkelijkheid en precies begrijpen welke elementen op welke plaatsen zullen worden geplaatst. Hij kan ook rond het model lopen om de elementen meer in detail te verkennen. In het BIM-model is het ook mogelijk om extra informatie over de verschillende bouwelementen te raadplegen.
Afhankelijk van de gebruikte software, kunnen er extra functionaliteiten beschikbaar zijn. Hier volgen enkele van de mogelijkheden:
- Het meten van elementen binnen het model.
- Het tijdstip van de dag veranderen om het effect van de zonnestand te zien (licht en schaduwen visualiseren).
- Visualiseren van verschillende ontwerpopties (bijvoorbeeld: verschillende soorten deuren, verlichting of interieurverdeling).
- Mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende materialen.
Tot slot kan augmented reality veel mogelijkheden bieden voor de bouwsector, aangezien dit de communicatie met de klanten kan verbeteren, met als gevolg meer vertrouwen en tevredenheid. Dit is ook een instrument dat de klant kan helpen betere beslissingen te nemen en tijd en geld te besparen door veranderingen te vermijden wanneer de bouwfase is begonnen.